Friday, December 26, 2008

Zulu course! Zulu-kurs!

This last semester I have attended a Zulu course at the University. I heard that a friend of mine, Rose, had signed up, so I joined her! :)

Det siste semesteret har jeg gått på Zulu-kurs på universitetet. Jeg hørte at ei venninne i
menigheten hadde meldt seg på, så jeg hang meg like godt på!
:)


But let me tell you! Zulu is DIFFICULT!!!


Men la meg bare si det, at zulu er VANSKELIG!!!


Here are some of the words I have learned, see if you can get your tongue around them..! Her er noen av ordene jeg har lært! Se om du klarer å uttale de..!


Sawubona = Hello (really: I see you!) Hei (men egentlig: Jeg ser deg!)


Ngiya kuluma isiZulu = I am talking Zulu! Jeg snakker zulu!


Ngiya funda = I am studying/reading. Jeg studerer/leser.


Ngizo pheka inyama = I will cook meat. Jeg skal lage kjøtt.


Angipheka = I can’t cook. Jeg kan ikke lage mat.


I really want to learn, but that requires practice! There is no easy fix.. :( However, it has been good to be around Zulu speaking people every day, ‘cause I get a lot of the intonation for free! :) And one of my kids has given me a list of words to learn!


Jeg ønsker virkelig å lære meg zulu, men jeg må øve! Ingen enkel løsning.. :) Men det har vært bra å være med folk som snakker zulu hver dag, for jeg får inn uttalen helt gratis! :) En av ungene mine har gitt meg en liste med ord han synes jeg bør lære!


Top picture is my teacher Thokozani. She is really GOOD! And she is realaxed, but still kicking us gently in the butt! :) She added to the many laughs we had in the class!!!

Next picture is my friend Rose and Thabo. Thabo is not Zulu, he is Swathi (I think..), and aparently it is so different from Zulu that he has to come to class... all because of a Zulu girlfriend! ;)

Det øverste bildet er av læreren min, Thokozani, og hun er skikkelig god! Hun er avslappet, men gir oss kjærlige spark bak når hun mener vi er trenger det! :)) Hun har også bidratt til mange av latterkulene vi har hatt i klassen!!!
Neste bilde er av venninnen min, Rose, og av Thabo. Thabo er ikke zulu, han er swathi (synes jeg å huske...), og det er visst nok så forskjellig fra zulu at han må gå på kurs... alt for en zulukjæreste! ;))

It has been SUCH a blast learning Zulu with this gang! We've so connected on the humor level!
We were 12 in the beginning, but the number dropped to a few dedicated 7 towards the end! I hope to do the next level starting from February 2009! :)

Det har vært SÅ gøy å lære zulu med denne gjengen! Vi koblet så veldig på humor!!! I begynnelsen var vi ca 12, men antallet falt til 7 få hengitte mot slutten! Jeg håper å kunne ta kurs nummer 2 fra februar 2009! :))


No comments: